www.tipp.co.il
14.04.2022
שתי הממשלות הפלסטיניות בזו השבוע לקשר היהודי ההיסטורי הלאומי דתי להר הבית, שקדם לאסלאם ב-1500 שנים; האחת ברמאללה, רחשה בוז באמצעות סוכנות הידיעות שלה וואפא, והשניה בעזה התכנסה באיום, ולא שכחה לציין כי זהו כינוס מיוחד שנוגע לעליית יהודים להר. לכך נוספו איומי הג'יהד האסלאמי, וכנופיות נוספות בגדה וברצועה, על רקע העלייה היהודית להר הבית ופעולת צה"ל לעצור את גל הטרור מהגדה.
שתי הממשלות קבעו בכך כאחת, כי מסביב לאבן השתיה, יש מקום אך לפלסטינים ולמוסלמים, וכן הן אינן מזכירות כי האקסקלוסיביות הזאת נולדה בעקבות הלכה שקבע משה דיין אחרי מלחמת ששת הימים, לפיה ישראל של לוי אשכול לא תשנה את המציאות הדתית בהר הבית. המחווה הזאת, זוכה בקרב שתי הממשלות הפלסטיניות לבוז, והן מתעלמות לחלוטין מהעובדה שהמציאות הנוכחית בהר נובעת מהלכה זו, כיוון שבעיניהן האחיזה בהר הבית אינה נובעת מצו כלשהו של ממשלת ישראל של 1967, אלא מזכות מוסלמית אקסקלוסיבית על ההר. ההיסטוריה היהודית הקדומה, נחשבת בעיני שתי הממשלות אפס, ואילו ההיסטוריה המוסלמית המאוחרת היא חזות הכל. סוכנות הידיעות הממשלתית הפלסטינית ברמאללה וואפא, כינתה השבוע שוב, בפעם השנייה בתוך כחודשיים, את כמיהת היהודים הלאומית והדתית להר הבית, כ"טקסים תלמודיים", בלי להזכיר את מקומו המרכזי של התלמוד בתרבות היהודית, ואו באחיזה שהספר קנה בתרבות העולמית בכלל.
הכינוס בעזה לא הוליד הפעם איום קונקרטי כלפי ישראל, אבל אחריו, ביום חמישי (14 באפריל) בעקבות המשך פעולת צה"ל לעצירת גל הטרור מהגדה, נשמעו איומים מהאסלאם הקיצוני; אם המתח סביב ההר יגבר בימים הקרובים, האיומים עלולים להתקיים. על התחשבות בכמיהת שני העמים, ושתי הדתות, להר, לא אמרו הממשלות הפלסטיניות אפילו מלה.
צילום: tipp
צילום: וואפא
This week, the two Palestinian governments despised the Jewish-national-religious historical connection to the Temple Mount, which was 1,500 years before Islam; One in Ramallah, expressed contempt through its Wafa news agency, and the other in Gaza convened as part of a threat to Israel, not forgetting to mention that this is a special gathering concerning the ascent of Jews to the mountain. Added to this were the threats of Islamic Jihad, and other gangs in the West Bank and the Gaza Strip, in reference to the Jewish ascent to the Temple Mount and the IDF operation to stop the wave of terror from the West Bank.
The two governments have both stated that there is a place around the foundation stone (Even Hashtiya) but Palestinians and Muslims, and they do not mention that this exclusivity was born following a rule established by Moshe Dayan after the Six Day War, according to which Levy Eshkol's Israel will not change the religious reality on the Temple Mount. This gesture is despised by both Palestinian governments, and they completely ignore the fact that the current reality on the mountain stems from this move, since in their eyes the grip on the Temple Mount does not stem from any Israeli government order of 1967, but from an exclusive Muslim right to the mountain. Early Jewish history is considered by both governments to be zero, while late Muslim history is the appearance of everything. The Palestinian Government News Agency in Ramallah Wafa, this week again, for the second time in about two months, called the national and religious Jewish longing for the Temple Mount in an insulting phrase “Talmudic ceremonies," without mentioning the central place of the Talmud in Jewish culture, or in the grip of world culture in general.
The convening of the government in Gaza this time did not create a concrete threat to Israel, but after that, on Thursday (April 14) following the continued IDF operation to stop the wave of terrorism from the West Bank, threats were heard from radical Islam; If tensions around the mountain continue to rise in the coming days, the threats could become a reality. The Palestinian governments did not say a word about the longing of the two peoples, and the two religions, for the mountain.