גליון 190
02 במרץ 2025
רואה אור פעם בשבוע בימי א'
publisher@tipp.co.il
פירוק חמאס מנשקו הוא סוף המלחמה
בחודש ינואר 2023, דיווחנו בפעם הראשונה כי חמאס יהיה מוכן להתפרק מנשקו. הדיווח הזה ביטא את נצחונו המוחלט בתוך חודשיים וחצי של צה"ל על הארגון האסלמו נאצי. אחרי הדיווח, כתבנו כי על ישראל לסגור את חזית עזה, לעבור לצפון, להשמיד את חיזבאללה, ולהשמיד את מתקני הגרעין האיראניים. לממשלת הקנאים, היו תוכניות אחרות, שנשענו על השקפות משיחיות שקשורות בסיפוח ובהתיישבות. הגרעין האיראני ניצל. להערכתנו הגרעין האיראני לא מאיים עכשיו על ישראל רק מהזווית האיראנית, אלא גם מהזווית של הזירה החדשה שנולדה במזרח התיכון אחרי תבוסת איראן; להערכתנו איראן תחתור להרכיב ראש קרב גרעיני על טיל בליסטי, כדי שתוכל להביאו בעתיד כנדוניה לציר המתהווה של טורקיה ומצרים. איראן זקוקה לקרש הצלה מדיני טורקי-מצרי, בעיקר מפני התקוממות פנימית בטהרן נגד המשטר האסלמו נאצי. הערכנו אז ואנו מעריכים היום, כי ישראל חייבת להתפנות מהמלחמה בעזה, כדי להיערך למערכה הבאה, אשר תהיה אלימה יותר, מצוידת יותר, וטכנולוגית יותר. נוסיף כי הסיכוי שהנשיא האמריקאי יגרום למלחמת עולם שלישית גדל כעת, וגם לכך על ישראל להתכונן; ובראש ובראשונה באמצעות התרחקות מדונלד טראמפ.
בשבוע שעבר דיווחנו שוב כי חמאס מוכן להתפרק מנשקו. כעת יש לישראל הזדמנות נוספת לבדוק אם הארגון אכן יהפוך לתנועה פוליטית, יסכים לשלטון לאומי פלסטיני בעזה, ויתפרק מנשקו. אם יתברר שזהו אך ניסיון נוסף לתעתע בישראל, צה"ל יהיה הרי מוכן בכל רגע להיכנס ולהשלים את הכחדתו הצבאית של הארגון. אבל אם המו"מ עם הארגון האסלמו נאצי בשלב ב', יבהיר כי צה"ל אכן ביער אותו כבר בינואר 2024, והוא אכן יתפרק מנשקו, חובתה של ישראל לסיים את המלחמה, להחזיר את כל החטופים, ולהיערך למלחמה הבאה במזרח התיכון "החדש". יתכן שממשלת נתניהו נשענת על הנשיא האמריקאי טראמפ, בתקווה שהישגיה יכללו בכל זאת את סיפוח הגדה המערבית והתיישבות בעזה. אבל גם אם טראמפ אכן יאפשר את המסלול הזה לממשלת הקנאים, גם אז, צריך רק להביט על התנהגותו המדינית, כדי להבין שטראמפ, הוא משענת קנה רצוץ; וכי ההשקפה שלו על ישראל, נראית כאילו היא נובעת ממניעים דתיים מסוכנים, ולא בהכרח ממניעים מדיניים ענייניים. ר' הרחבה היום בסיפור המרכזי על הנשיא טראמפ.
בוועדת החוקה של הכנסת מכינים לדור הבא של הישראלים את מדינת העריצות, שמנוגדת לכל ערכיהן של ישראל ושל היהדות, חופש הביטוי, חרויות הפרט. פרשננו המשפטי, סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז בעבר, עוקב אחרי הפלתה של מדינת ישראל הדמוקרטית לתהום, בידי חבורת קנאים שהתגבשה בחודש ינואר 2023, והספיקה כבר להביא על ישראל מלחמה
בתשעה בינואר 2025, הוצג על ידי השרים לוין וסער מתווה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, המכונה 'מתווה לוין-סער'. מתווה זה משנה את הרכב הועדה לבחירת שופטים ואת נהלי עבודתה. שינוי ההרכב הוא ביטול חברות שני נציגי לשכת עוה"ד בוועדה ותחתם, ימנו הקואליציה והאופוזיציה, כל אחת מהן, משפטן מטעמן. חברי הוועדה יהיו שלושה שופטים מביהמ"ש העליון (כשאחד מהם יהיה הנשיא), שני שרים (כשאחד מהם יהיה שר המשפטים, יו"ר הוועדה), שני ח"כים (האחד מהקואליציה והשני מהאופוזיציה) ושני משפטנים, האחד מינוי של הקואליציה והשני מינוי של האופוזיציה. עוד נקבע קוורום של חמישה חברים לצורך כינוס הוועדה וכן בוטל "תיקון סער" משנת 2008 לפיו מינוי של שופט לבית המשפט העליון מצריך רוב מיוחס של שבעה חברי ועדה. במתווה נקבע כי כל מינויי הוועדה, גם לבית המשפט העליון, יהיו ברוב רגיל של חמישה חברים. הדברים האמורים להלן מתייחסים למתווה זה:
מאת אברהם יעקב, פרשננו המשפטי
בארבעה בינואר 2023, שרטט השר לוין את משנתו המהפכנית; לפי משנתו, יש לבצע מתווה בן ארבעה מסלולים להחרבת הדמוקרטיה:
מאז, מקדמת הקואליציה במהלך חפוז ודורסני חקיקה בתחומים שונים. המשותף לכולם הוא שהם נועדו לכרסם בעקרון הפרדת הרשויות ובהעברת סמכויות לקואליציה השולטת.
מבחינת שר המשפטים, אין התעסקות אחרת, לא יעול הליכי השפיטה, לא שיפור הגישה לערכאות, לא חיזוק מערכת המשפט ולא שמירה על שלטון החוק.
מטרה אחת לו והיא מוצהרת: ריכוז סמכויות בלתי מוגבלות בידי הממשלה, שתשלוט בפעילות הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת ללא כפיפות לביקורת שיפוטית. כלומר, דיקטטורה!
כשזה גלוי על השולחן, כל הצעה של שר המשפטים מוחזקת כנגועה בחוסר תום לב ובניגוד אינטרסים. כל נגיעה שלו בגוף החקיקה נועדה כדי להחריב את הדמוקרטיה. ולכן כל צעד כזה צריך להיבחן גם בהקשרו הכללי.
המתווה המתקרא "מתווה לוין-סער" הינו אך צעד נוסף בניסיון להכפיף את הרשות השופטת לרשות המבצעת ולפרק את אושיות הדמוקרטיה הישראלית, שהרי (לשיטת הממשלה הנוכחית), לשם מה נחוץ גוף שאינו נשלט ואיננו כלי בידי הממשלה?
אחיזת עיניים של פשרה
גם הניסיון להשתמש במילים "הסכמה" או "פשרה" הוא אחיזת עיניים. לא מדובר בהסכמה ולא בפשרה.
מדובר בהצעה עליה הסכימו שני שרים שבית גידולם הוא אחד ושניהם בעלי השקפה ימנית, שמרנית קיצונית. מדובר בהצעה של הקואליציה שאיננה משקפת את ההסתייגויות של שאר הציבור ואיננה מבוססת על הסכמות רחבות יותר מלבד הסכמות פנים קואליציוניות.
השינויים בהצעה לעומת זו שהועלתה לפני שנתיים על ידי יו"ר הוועדה, חה"כ רוטמן, הם מינוריים ואינם משקפים פשרה. ההצעה עדיין הופכת את הוועדה לוועדה פוליטית, עם זכות וטו לנציגים הפוליטיים, עם כוח יתר לשר המשפטים, צמצום הקוורום להסכמה על מינוי, הוצאת הגוף המקצועי העצמאי מחברות בוועדה, וצמצום הדרישות המקצועיות מנציגי הציבור כביכול.
בדומה, גם "מנגנון ההגנה" שהוצע להחלפת נציג האופוזיציה בוועדה במקרה שחבר לקואליציה, איננו פותר את הבעיה. ראשית, כשהרוב הנדרש למינוי הוא רוב של פוליטיקאים, בין מהקואליציה ובין מהאופוזיציה, רוב זה יושג בהליך של מקח וממכר פוליטי ולא רוב השוקל שיקולים מקצועיים וענייניים.
שנית, המציאות מלמדת שהקואליציה אינה מתקשה לגייס אצבעות של חברי כנסת שיחליפו צד תמורת אתנן פוליטי כלשהו.
ולבסוף, המנגנון המוצע הוא בגדר מעט מדי ומאוחר מדי, שכן, חבר כנסת של האופוזיציה יכול "לשנות את דעתו" גם מבלי להצטרף באופן פורמלי לקואליציה (ולכן לא ניתן יהיה להחליפו), ו"השינוי בעמדתו" יתגלה רק לאחר הצבעתו כ"שהסוסים כבר ברחו מן האורווה."
המתווה שהוצג הוא בעל השפעה גורפת במיוחד.
מתווה זה הוא אגרוף לדמוקרטיה מימין ואגרוף לדמוקרטיה משמאל. מכיוון אחד, השתלטות פוליטית על הוועדה למינוי שופטים, ומכיוון שני, הגבלת סמכותו של בית המשפט להגן על זכויות יסוד.
פוליטיזציה של הוועדה לבחירת שופטים
בהתאם לעקרון הפרדת הרשויות, נקודת המוצא צריכה להיות שהוועדה לבחירת שופטים תהיה בעיקרה, ועדה מקצועית, שביכולתה להעריך את התאמתו של כל מועמד למשרה שיפוטית על בסיס טעמים מקצועיים.
ככל שהשיקולים הנשקלים בוועדה יהיו פחות מקצועיים, כך יהיו המינויים פחות ופחות ראויים.
על פי ההצעה, במקום נציגי לשכת עורכי הדין, שהם נציגים מקצועיים, עצמאיים וללא הטיה פוליטית מובנית, מוצע למנות שני משפטנים: האחד ע"י הקואליציה והשני ע"י האופוזיציה. כלומר, במקום שני נציגים בלתי תלויים השוקלים שיקולים מקצועיים בלבד, ימונו שני נציגים פוליטיים. כל הנדרש מהם לשם גיבוש כשירותם, הוא ניסיון בייצוג בבתי המשפט, ואף אינם חייבים להיות בעלי רישיון עריכת דין בתוקף.
כך תהפוך הוועדה לפוליטית לחלוטין, ועם הורדת הקוורום והרוב הנדרש לבחירת שופטים –מאבדת הוועדה את עצמאותה ומקצועיותה.
השר סער הסביר בעצמו בדברי ההסבר להצעת חוק אחרת שהגיש עוד בשנת 2008 ואשר אושרה אז, מדוע ראוי רוב מיוחד, ולא רוב רגיל, בבחירת שופטים לבית המשפט העליון.
ואלה דברי השר:
"בית המשפט העליון הוא בעל מעמד בכיר במערכת השפיטה. לבית המשפט העליון סמכויות נרחבות, והלכה שהוא פוסק מחייבת כל בית משפט זולתו. מטעם זה, מינויו של שופט לבית המשפט העליון הוא בעל חשיבות מיוחדת לעומת מינוי של שופט לערכאות נמוכות יותר. הצעת החוק המתפרסמת בזה באה להבטיח כי הצעת הוועדה בדבר מינויו של שופט בית המשפט העליון, ובמובחן ממינויו של שופט בערכאות אחרות, תיעשה על יסוד הסכמה רחבה בין חברי הוועדה. מוצע כי הרוב הדרוש להחלטה כאמור יהיה רוב של שבעה מבין תשעת חבריה. ההנחה שביסוד ההצעה היא שכדי להשיג תמיכה רחבה כזאת יידרשו דיון ושכנוע הדדי בין חברי הוועדה במידה רבה מהדרוש להכרעה על יסוד רוב רגיל."
כעת "מתפשר" אותו שר, גדעון סער, לא רק על רוב רגיל, אלא מוסיף מנגנוני וטו שיהפכו את ההסכמה לבלתי ישימה כמעט בוודאות.
בנוסף, מוצע מנגנון חלופי להשלמת חוסרים של שופטי בית המשפט העליון: כל צד יבחר אחד מתוך שלושה מועמדי הצד השני, שוודאי יתאמץ לבחור את נציגיו הנאמנים ביותר. אין כאן דיון על התאמה, על מקצועיות, על נסיון או על מזג שיפוטי. אין טעם בתהליך של שכנוע הדדי, אין צורך בתמיכה רחבה. כל צד יאלץ לבחור מבין שלושה מועמדים שאינו מסכים להתאמתם באופן מהותי, ומנגד יציע מועמדים באותה רמה.
תוצאה נוספת תהיה בהכרח מינוי של שופטים צעירים מאוד וחסרי נסיון (ועקב כך, פחות מקצועיים), מכיוון שכל צד ירצה למלא את בתי המשפט בשופטים "מטעמו" וזאת לשנים רבות קדימה. על-פי הדין שופט יכול לכהן עד גיל 70 וקשה, עד כמעט בלתי אפשרי, להעביר שופט מכהונתו.
הצעה שחותרת לביטול עקרון הפרדת הרשויות
שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, לכאורה במתווה פשרה, הוא למעשה צעד ראשון בהפיכת מערכת המשפט לכלי פוליטי מובהק. ההצעה כמכלול תביא לפוליטיזציה של השפיטה על חשבון המקצועיות והעצמאות השיפוטית. שופטים יהיו "קואליציוניים" או "אופוזיציוניים" בהכרח.
אם זהותו הפוליטית של כל שופט ידועה מראש והיא הבסיס לבחירתו, היכן עצמאותו השיפוטית? היכן נאמנותו – לחוק, או למפלגה שמינתה אותו? היכן עצמאות המערכת? השיח השיפוטי יהפוך לשיח פוליטי במקום שיח ענייני, והפסיקה תהפוך לתלויה באוריינטציה הפוליטית של השופטים שישובצו לכל תיק. הכרה בחולשות אלה תפגע קשות באמון הציבור במערכת המשפט.
זה נכון במיוחד כאשר יהיה מדובר בהליכים של עתירות מנהליות, ביקורת על חקיקה, ביקורת על פעולות הממשלה, והליכים נגד פוליטיקאים ומקורביהם.
עם גוף שפיטה קואליציוני ברובו, הופכת הרשות המבצעת לסמכות עליונה ובלתי מוגבלת, שאינה כפופה לביקורת שיפוטית ואינה כפופה לדין.
במשטר דמוקרטי, הפרדת הרשויות נועדה לאפשר מערכת משפט אפקטיבית שיכולה להגן על זכויות הפרט, גם מול הרשות המבצעת; הרשות המבצעת, קרי, הממשלה, חייבת להיות כפופה לחוקים שחוקקה הרשות המחוקקת, הכנסת. הרשות השופטת אמונה על פרשנות אותה חקיקה והבטחת שלטון החוק והתקינות המנהלית.
על חשיבותה של הפרדת הרשויות והביקורת השיפוטית על השלטון כגרעין המשטר הדמוקרטי, עמד בית המשפט העליון בבג"ץ 1993/03 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' ראש-הממשלה, מר אריאל שרון, בו קבע כבוד השופט א. ריבלין:
"עקרונות אלה כולם – שלטון החוק, הפרדת הרשויות תוך איזונים ובלמים ביניהן, סמכות הביקורת השיפוטית וכן מנגנוני הביקורת הדמוקרטיים הנוספים – ניצבים כעמודי תווך במשטר הדמוקרטי. הם תנאי – בלעדיו אין – לשמירת זכויות האדם, ואלה הן גרעין המשטר הדמוקרטי, החותר לקידום טובת האדם. בשל כל אלה נאמר, ולא פעם, כי בית-משפט זה מופקד על חוקיותה וסבירותה של פעולתן של הרשויות."
ללא הפרדת רשויות, שלטון עם סמכות בלתי מוגבלת, מהווה סכנה ממשית לזכויות האדם, זכויות האזרח ושלטון החוק. זוהי דרכה של אוטוקרטיה.
שוב כפי שדיווחנו בלעדית בינואר 2024: חמאס יסכים להתפרק מנשקו, ולהפוך לתנועה פוליטית בלתי חמושה באש"פ. דרישותיו יבטאו הסכמה לאומית פלסטינית חשאית ואלה הם עיקריה: השלטון בעזה ימונה בצו נשיאותי פלסטיני. סיום המלחמה. הבטחת שלומם של אנשי חמאס. שחרור של "כולם תמורת כולם". להערכתנו: ארה"ב מעורבת (גם הפעם) במהלך, והצלחתו תאפשר את החלתו גם על הגדה המערבית. (ר' היום ביומן דיווחנו מינואר 2024)
ב-21 בינואר 2024 (גיליון 130), דיווחנו בלעדית לראשונה כי אבו מאזן התחייב לארה"ב כי "חמאס יצטרף לאש"פ כתנועה פוליטית מפורקת מנשקה". בשבועות לאחר מכן דיווחנו כי הרשות הפלסטינית הסכימה להתחייב כלפי ישראל, כי חמאס לא ישלוט בעזה (אבל יהיה חלק מאש"ף), והוא יפורק מנשקו, אם ישראל תסכים לשלטון של הרשות הפלסטינית בעזה. ישראל לא ניצלה את ההזדמנות הזאת לסיים את המלחמה בניצחונה המוחלט והחד משמעי (במונחים מדיניים מקובלים ובלתי משיחיים), וסירובה הביא אחר כך לכינונו של ציר חדש במזרח התיכון מצרים-טורקיה ויתכן גם איראן, אשר יפעל להערכתנו נגד ישראל ויחייב אותה להיערכות מדינית כלכלית ביטחונית חדשה, כנגד איום רב משאבים וטכנולוגיות (ר' הסיפור המרכזי בגיליון 188). ההסכמה הלאומית הפלסטינית, תאפשר לישראל לסיים את המלחמה, ואולי אף להוביל לכינונו של ציר אזורי חדש שיאזן את טורקיה מצרים ואיראן: יוון, קפריסין, ישראל, פלסטין, ירדן, סעודיה, איחוד האמירויות.
מאת מערכת הזירה העיתונאית
חמאס ינהל מו"מ כפול עם הרשות הפלסטינית, ועם ישראל, על התפרקות הארגון מנשקו, ועל ויתור על השלטון ברצועת עזה. כבר עכשיו ברור כי המו"מ עם הרשות הפלסטינית, הוא המשכה של ההסכמה הפנים-פלסטינית שהייתה בין הפלגים הפלסטיניים בחודש ינואר 2024, לפיה חמאס יסכים תמורת סיום המלחמה, להתפרק מנשקו ולוותר על השלטון בעזה. איננו יודעים אם הארגון האסלמו נאצי, כבר העלה על שולחן הדיונים במו"מ על שלב ב' עם ישראל, את הסכמתו הנוכחית להתפרק מנשקו, תמורת דרישותיו המצוינות לעיל, או שמא הוא מתכוון להציג את הסכמתו האמורה בימים הקרובים.
בחודש ינואר 2024, העלה אבו מאזן את ההסכמה שהייתה לו עם חמאס, בפגישתו עם מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן. להערכתנו גם בהסכמה הפנים פלסטינית הנוכחית, מעורבת ארה"ב, הפעם בראשה הנשיא טראמפ. יתכן אפילו שהעלאת רעיון הטרנספר האמריקאי, נועד להביא להסכמה פנים פלסטינית, לפרק את כל הארגונים הפלסטינים החמושים מנשקם, ובראשם חמאס, ולהרחיק אותם מהשלטון ברצועת עזה. אם אכן ארה"ב מעורבת במהלך הפנים פלסטיני, הדבר יכביד על ממשלת נתניהו, לחדש את המלחמה בעזה, ולהעמיקה בגדה המערבית, למען הסיכוי להביא לסיומה.
הרמטכ"ל הציג למשפחות התצפיתניות, ולתצפיתניות שנותרו בחיים, את תחקיר הצבא על נפילת נחל עוז (עיקרי התחקיר: צה"ל התעלם מהתרעות, צה"ל לא הציב כוחות בקו, אין בתחקיר מסקנות אישיות, אלא רק כלליות). משפחות התצפיתניות דחו את התחקיר בזעם, דרשו לגנוז אותו, ודרשו ועדת חקירה ממלכתית עם מסקנות אישיות כלפי הדרג המדיני והצבאי. איננו יודעים אם התחקיר ייגנז, או רק יידחה כדי להכליל את עדויות התצפיתניות שחזרו מהשבי, ואיננו יודעים אם הרמטכ"ל צפה את ההתנגדות שתחולל הצגת התחקיר, ובכך הביע את עמדתו לגבי החובה הדחופה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית
ביום ראשון 15 באוקטובר 2023, שבוע ויום אחרי נפילת נחל עוז, פרסמנו כאן בלעדית את סיפור ההתרעות הרבות אשר העבירו התצפיתניות לצה"ל, ואת התשובה ששבו וקיבלו: זה בסדר. הכתבה חוללה זעזוע בציבוריות הישראלית ובעולם, בעיקר כי הציגה את הדמיון מעורר החלחלה בין חורבן אוקטובר 1973, והקונספציה שחוללה אותו, לבין חורבן 7 באוקטובר 2023, אשר גם אותו חוללה קונספציה זהה: האויב לא יתקוף, וכל מה שרואים החיילים בחזית, אינו מבטא את המציאות "האמיתית". השבוע השלים צה"ל את תחקיר הכשל הצבאי שהוביל לנפילת נחל עוז, ולנפילת 54 חיילות וחיילי צה"ל במוצב, ולחטיפת 10 חיילות וחיילי צה"ל, בהם 7 תצפיתניות ו-3 לוחמי שריון. הורי התצפיתניות התנגדו בזעם לפרסום התחקיר, ודרשו הקמה מיידית של ועדת חקירה ממלכתית, שתחקור הן את הדרג המדיני והן את הדרג הצבאי, ותסיק מסקנות אישיות.
מאת מתי כהן עורך הזירה העיתונאית
איננו יודעים אם הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, אשר עוצמתו, ערכיו וכישרונותיו הצבאיים, הובילו את צה"ל לאחד מניצחונותיו הגדולים משחר התקומה, ידע מראש מה תהיה תגובת התצפיתניות ומשפחותיהן כאשר יציג להן את תחקיר נפילת נחל עוז. איננו יודעים (גם) האם הרמטכ"ל אכן הביע בעצם הצגת התחקיר עמדה מחייבת להקמת ועדת חקירה ממלכתית. הערכתנו היא שרב אלוף הלוי, אשר יפרוש מצה"ל בעוד כשלושה שבועות, מחייב הקמת ועדת חקירה ממלכתית, אשר תפרק את תמונת המציאות כולה, ותביא לציבור את פרטי הכשל המדיני צבאי של ממשלת נתניהו, לרבות האנשים האחראים לכשל, ואת פרטי הכשל הצבאי ביטחוני וההתעלמות מהתרעות התצפיתניות, לרבות חיילי צה"ל האחראים לכשל. פרסום של תחקיר נפילת נחל עוז, אם היה מתקיים בהליך רגיל של פרסום במדיה, עלול היה להערכתנו לשמש את הדרג המדיני, להצביע על אחריותו הבלעדית של צה"ל לנפילת נחל עוז, ואחריותו הבלעדית לחורבן 7 באוקטובר. להערכתנו גם הרמטכ"ל הלוי העריך כך, ופעל לפיכך להציב את תחקיר נפילת נחל עוז, בזירה הלאומית – שהיא הזירה בה הוצבו אירועי חורבן אוקטובר 1973, ובה ראוי שיוצבו גם אירועי חורבן אוקטובר 2023.
תחקיר צה"ל מצביע על שלושה עיקרים: האחד, לא היו מספיק כוחות הגנה בקו הראשון. השני, צה"ל התעלם מההתרעות הרבות שהעבירו התצפיתניות למודיעין פיקוד דרום. השלישי, תמונת התחקיר היא כללית, ואינה יורדת לידי מסקנות אישיות נגד מפקדי וחיילי צה"ל ופיקוד דרום. מאחר שמראש התחקיר נועד להפקת לקחים צבאית, ולא לזירת הצרכים הציבוריים והלאומיים, שפתו היא צבאית, והוא ממוקד במקצוע הצבאי, ובכשל המערכתי הצבאי. משפחות התצפיתניות, דורשות הפקת לקחים ומסקנות אישיות לאומית ציבורית, אשר תעמיד את אובדן החיים של 54 חיילי וחיילות צה"ל במוצב נחל עוז, ואת סיכון קיומה של מדינת ישראל, במשמעותם הלאומית, ולא רק במשמעותם הצבאית הצרה.
היבריס: לא ליום שאחרי, לא לוועדת חקירה, לא לסיום המלחמה, עם מפלגות קנאיות וראש ממשלה שמדביק אחריותו לצה"ל, עם אלקטורט מזרחי זועם ונקמן על התקיפה הגזעית האשכנזית נגדו, עם "עיתונאים" מטעם, עם כלי תקשורת פוליטיים, יחצנים ולוביסטים באולפני טלוויזיה, עם תוכנית טרנספר שהיא פשע נגד האנושות, מנוגדת לאמנת ג'נבה ולהסכמי אוסלו, ממשלת ישראל הביאה שוב להתחזקות חמאס והאסלמו נאציזם
המלחמה שהתחילה בהיבריס היסודי של הניסיון לספח את הגדה המערבית, ולקעקע את הרשות השופטת כדי לסלול דרך לסיפוח, מצאה את צה"ל מוכן עם תוכניות מלחמה, ואת הציבור הישראלי מוכן עם כוח פנימי אינסופי. ישראל יכולה הייתה לצאת לפיכך מהמלחמה, כבר בחודש ינואר 2024, שלושה חודשים בלבד מחורבן אוקטובר, כאשר כל אויביה שדודים, לרבות הארגון האסלמו נאצי בן המוות אשר פשט בג'נוסייד על יישובי דרום ישראל. אבל אז התברר, שהממשלה, על אף שהביאה את ישראל אל סף חורבן ב-7 באוקטובר, עדין לא מרפה מניסיונה להפוך גם את המלחמה למהלך של סיפוח של שטחי הגדה המערבית, והפעם גם של עזה. כשהיא מגובה בעיתונאים מטעם, וכלי תקשורת שהם ראשי גשר מפלגתיים פוליטיים, הממשלה המשיכה לחתור למטרתה; הפעם אפילו באמצעות פשע נגד האנושות, טרנספר שמנוגד לאמנת ג'נבה, ולהסכמי אוסלו, ולערכיו של העם היהודי, כאשר את הפאה שיש להשאיר לאויב כדי לסגת, בהלכות מלחמה, מפרשים עכשיו כדי להראות לאוכלוסייה מוכה את הדרך הפתוחה לאוניות.
מאת מתי כהן עורך הזירה העיתונאית
באתר חדשות חרדי, התפרסמה כבר אתמול, תמונת שר הביטחון כ"ץ "יושב" עם המטכ"ל. על פי הפרסום, נושא הישיבה הוא דרישת השר כ"ץ מצה"ל להכין תוכנית לפינוי "מרצון", של תושבי עזה. התמונה הזאת עלולה להיות בעתיד ראיה במשפט בינלאומי, במסלול להרשעת צה"ל בפשע נגד האנושות. הוראת כ"ץ, אם אכן ניתנה, היא הוראה שדגל שחור מתנוסס מעליה; על המערכת המשפטית של צה"ל, להעביר על כך מיד חוות דעת לראש המטה הכללי, כדי שאם אכן יתברר כי מדובר בהוראה לא חוקית, יוכל הרמטכ"ל להתריע על כך בפומבי (ר' היום במאמר המערכת).
המהלך של הטרנספר, כבר הביא את שרי החוץ של טורקיה ומצרים להיפגש השבוע שוב ולטכס עצה. הרעיון נותן בידי שתי המעצמות האזוריות, את העילה להמשיך ולתכנן בפחות חשאיות את המערכה העתידית נגד ישראל (ר' היום ביומן דיווחנו הבלעדי ב-10 במארס 2024, על הכנסת טילים לסיני בניגוד להסכם השלום עם ישראל), על הברית בין טורקיה לבין מצרים אשר נולדה במלחמה, דיווחנו כאן בהרחבה. מאחר שהנשיא האמריקאי טראמפ יוצר כעת סדק מסוים ביחסי ארה"ב עם אירופה, אירופה מקדמת את יחסיה עם טורקיה ועם המזרח התיכון החדש שטורקיה הוגה עם מצרים. עדות לכך היא נכונות אירופית גוברת לספק לטורקיה את היורופייטר, מטוס קרב מדור 4.5.
מפעלי כטב"ם טורקיים ומכוני פיתוח, כבר יוצרים שת"פ עם מכונים דומים באיטליה. ברור שאם אירופה תסלול את הדרך לטורקיה, למרכז התרבות האירופי, כוחה של טורקיה לחולל שינוי במזרח התיכון, על חשבונה של מדינת ישראל יגדל פלאים. מאז סוף מלחמת העולם הראשונה, אירופה שבה ודוחה את ניסיונותיה של טורקיה להיות חלק מאירופה. יתכן שמהלך אחד, חסר תבונה מדינית של נשיא אמריקאי, ושל ממשלה ישראלית קנאית, יפתחו לטורקיה את הדרך להיות מעצמה מזרח תיכונית אירופית בלתי מעורערת. גם את ההתקדמות האיראנית בהרכבה של פצצה גרעינית על טיל בליסטי, לא מבינים להערכתנו מספיק טוב בבית הלבן. איראן מגבירה את הפיתוח כעת, כדי להביא לטורקיה ומצרים הסוניות, נדוניה, שתביא לשילובה ולשילוב השיעה בחליפה הטורקית במזרח התיכון.
השבוע התפרסמו ברשתות החברתיות תמונות של אנשי חמאס מחלקים כסף לתושבי עזה. חמאס מקפיד לצלם את כוחותיו, מצוחצחים במדים, ואת כלי רכב הלבנים שלו, מסודרים בשורות, ומזכירים לציבור הישראלי את הפלישה ביום החורבן 7 באוקטובר לג'נוסייד בתושבי הדרום. את הכסף הזה, או לפחות חלקו הגדול, הרוויח חמאס בהשקעות שורט על הכלכלה הישראלית, ערב התקפתו על יישובי הדרום. כאן דיווחנו על כך בהרחבה בשתי כתבות בלעדיות בחודש האחרון. את הרווחים קיבל חמאס בביטקוין, באמצעות חברות קש שפועלות בישראל, והכסף משמש אותו, לנצל את שגיאותיה של ישראל, ולהתחזק על אף המפלה שספג מצה"ל. כעת כאמור חמאס גם מחזק בעזרת הכסף הזה את תדמיתו ואחיזתו בקרב הציבור הפלסטיני הן ברצועת עזה והן בגדה המערבית.
חמאס מוכן לוותר על השלטון אבל לא על הנשק, אבו מאזן שולל מנהלת ציבורית בעזה בשיתוף עם חמאס; טראמפ לא רוצה את שניהם. שמו של ברגותי עולה שוב, בשיח בין הממסדים הישראלי והאמריקאי.
שמו של ברגותי עולה שוב כמי שבכוחו יהיה לפרוק את חמאס מנשקו ומשלטונו ולמשול בכל שטחי הרשות הפלסטינית לרבות רצועת עזה. מקור מדיני: טראמפ רוצה לעשות סדר בזירה הישראלית פלסטינית, והוא זקוק למנהיג פלסטיני "חזק" שיחליף את אבו מאזן. על הברית בין חמאס לבין מרואן ברגותי דיווחנו כאן בלעדית החל מחודש דצמבר 2022 ר' היום במדור יומן את הדיווח הראשון מ-25 בדצמבר 2022.
מאת מאיר ג'ורנו ומתי כהן
דונלד טראמפ שם קץ לסערה הפנימית הפלסטינית הממושכת לגבי מי ישלוט ברצועת עזה, אם זה פת"ח, חמאס, שניהם, אף אחד מהם, קבוצת טכנוקרטים. לפי מקור פוליטי ישראלי טראמפ רוצה לעשות "סדר" בהנהגה הפלסטינית, ולהחליף את אבו מאזן באדם שבכוחו לפרוק את חמאס מנשקו ולמשול בכל שטחי הפלסטינים. המהלך הוא פטרוני שקוף, ולא ברור איך הפלסטינים יקבלו אותו. לפי המקור שמו של מרואן ברגותי, עלה שוב על השולחן בין הממסדים הישראלי והאמריקאי. ישראל לא שיחררה את ברגותי עד כה כנכס לשלב השני של המו"מ.
לאחרונה נכשל המו"מ בין פת"ח לבין חמאס על הקמת מנהלת ציבורית שחבריה ימונו על ידי חמאס ופת"ח. אבו מאזן דחה את ההצעה להקימה, אחרי שדרישתו כי המנהלת תקום בצו נשיאותי נדחתה על ידי חמאס. המו"מ התקיים בקהיר וכאן דיווחנו עליו בחודש ספטמבר 2024. בעקבות הפסקת האש, ביטחונו העצמי של חמאס עלה במדרגה, וכעת אחרי כישלון השיחות עם אבו מאזן, הארגון האסלמו נאצי מוכן לוותר על אחיזה ישירה בשלטון אך דורש להישאר חמוש לפי המודל של מדינה בתוך מדינה.
כאמור הנשיא האמריקאי החדש סבור לפי המקור הישראלי, שלפלסטינים דרושה הנהגה חדשה שבכוחה להציג שליטת מלאה בשטחים הפלסטינים, לא בהנהגה טכנוקרטית, אלא בהנהגה פוליטית בעלה בסיס תמיכה רחב בציבור הפלסטיני. לפי שעה הרשות הפלסטינית קיבלה את מעבר רפיח לניהולה, וחוסיין א-שייח מס' 2 של אבו מאזן, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ, מינה כמנהל המעבר מטעם הרשות את איאד נאסר. במעבר יש כעת כוח משטרה סמלי של הרשות הפלסטינית, שתפקידיו מנהליים בלבד, החתמת דרכונים ורישום.
מקור: מהנדס פלסטיני שהובא לישראל מאוקראינה, קשור לתוכנית רווחי חמאס משורטים על נכסים פיננסיים בישראל. הסי אי איי חשף את האירוע. הערכתנו: חמאס הרוויח כ- 3000% על השקעותיו בכלכלה הישראלית באמצעות חברות קש. את ההשקעה ביצע חמאס ערב התקפתו על דרום ישראל. מקור פלסטיני: עם הכסף הישראלי, חמאס פורס כעת מחדש את כוחותיו ברצועת עזה.
על פי מקור, הסי איי איי האמריקאי, הוא ארגון הביון אשר גילה את ההשקעה של חמאס בכלכלה הישראלית, ערב התקפתו ב-7 באוקטובר, ואת הרווחים אשר גרף ממנה. הארגון האמריקאי העביר להערכתנו את המידע לישראל. בכתבה הראשונה בסדרה, בשבוע שעבר, דיווחנו כי את הרווחים המירו לביטקוין חברות קש שעושות עסקים בישראל, והן העבירו את הכסף לחמאס במערכת האנונימית של מטבע הקריפטו. כן דיווחנו כי חמאס משתמש כעת בכסף לשיקום של כוחו הצבאי. מקור פלסטיני: חמאס פורס כעת מחדש את כוחותיו ברצועת עזה. הערכתנו: יכולתו של חמאס כעת לפרוס כוחותיו בעזה, היא תוצאה של סירובה של ממשלת ישראל להכריז בחודש ינואר 2024, על ניצחונה על הארגון, ועל הכנסת הרשות הפלסטינית לרצועה. כאן דיווחנו באותה עת כי הרשות התחייבה לפרז את הרצועה, לפרוק את חמאס מנשקו, ולפעול לשחרור החטופים. כן דיווחנו כי ישראל יכולה הייתה אז לקבל על כך ערבויות מארה"ב. את המהלך של ממשלת ישראל להמשיך את המלחמה, גיבתה עיתונות ישראלית נגועה בפוליטיקה, הן במערכות כלי תקשורת, והן בכלי תקשורת נפרדים. לכשתקום ועדת חקירה ממלכתית, לחקר כשלי ממשלת ישראל לפני ואחרי המלחמה, לרבות הכשל הכלכלי המפורט בתחקירנו הנוכחי, tipp יציע להכליל בהגדרת הוועדה, את חקר תפקיד העיתונות הישראלית בחורבן 7 באוקטובר, לרבות אי התרעה נוקבת ברורה וחד משמעית מפני מלחמה קרבה. כאן דיווחנו בחודש מאי 2023, על כך שהציר האסלמו נאצי בראשות איראן, כונן חדר פיקוד קדמי למלחמה נגד ישראל (חפ"ק), וכי נסראללה הכריז באותו מעמד כי המלחמה נגד ישראל כבר החלה. כן דיווחנו כי החותים, ישגרו לישראל טילים בליסטיים.
מאת מערכת הזירה העיתונאית
הפרטים שאנחנו מוסיפים כעת, בכתבה השנייה בתחקיר הרווחים שגרף חמאס בישראל, מהתקפתו על יישובי הדרום ב-7 באוקטובר, הם: 1. המהנדס הפלסטיני שישראל הביאה לחקירה ממקום מושבו באוקראינה, היה מעורב בתכנון המהלך הכלכלי של השקעה בשורטים בכלכלה הישראלית, לפני התקפה על ישראל. ההערכה אשר עמדה בבסיס התוכנית בה היה מעורב המהנדס הייתה כי מיד עם התקפה על ישראל, תחול נפילה בשווי של הנכסים הפיננסיים בישראל, והשקעה בשורטים לפיכך תניב סכומי עתק. כך אכן קרה מיד אחרי התקפת חמאס על יישובי הדרום. 2. הסי איי איי האמריקאי גילה את המהלך הכלכלי, וככל הנראה הוא אשר העביר את המידע לישראל. מקור פלסטיני מסר על נוכחותו של הסי איי איי בטריטוריה של הרשות הפלסטינית, אבל איננו יודעים אם היחידה הזאת של ארגון הביון האמריקאי היא שהעבירה את המידע לישראל, או שהוא הועבר ישירות ממרכז הארגון בארה"ב. תחקיר tipp על הפרשה יימשך גם בשבועות הקרובים, ואנחנו נמתין לדיווח מסודר של מממשלת ישראל על האירוע הכלכלי רחב ההיקף, אשר מתברר להערכתנו כאחד ממחדליה המרכזיים, לצד המחדל הצבאי מודיעיני מערכתי של הממשלה, אשר הביא לחורבן היישובים ולג'נוסייד בתושבי הדרום ובמבקרים.
בשבוע שעבר דיווחנו כי בנוסף על הכסף שהרוויח חמאס מנפילת הנכסים הפיננסיים בישראל אחרי התקפתו, אסף הארגון תרומות מאינדונזיה ומלזיה, והוא משתמש בסכומי הכסף העצומים, לשיקום של כוחו הצבאי.
בנוסף על הכשלים האלה אשר אותם אנחנו מביאים היום, נזכיר את התחקיר הבלעדי שפרסמנו כאן ב-15 באוקטובר 2023, הוא תחקיר התצפיתניות אשר פורסם בעקבותינו בארץ ובעולם, ולפיו התצפיתניות שבו ודיווחו למודיעין במשך חודשים ארוכים לפני מלחמת חרבות ברזל, על תנועות חמאס ליד הגדר, על התארגנויות ועל אימונים, אבל המודיעין השיב להם: זה בסדר, תירגעו. כן דיווחנו בלעדית אחרי תחקיר התצפיתניות, על כך שגדוד הסיור המדברי, שהיה עשוי לסכל את מתקפת חמאס, יצא יומיים לפני המתקפה, ביום חמישי 5 באוקטובר, לחופשת נופש מרוכזת. החופשה הזאת של גדוד הסיור המדברי, מזכירה כעת את נוהל ההדממה, אשר בו חיל האוויר כולו היה בחופשה מרוכזת ב-7 באוקטובר, נוהל שאף פורסם לציבור בידי צה"ל; המעט שנשארו בשדות התעופה, יועדו בשיחת ראש הממשלה והרמטכ"ל להתערבות בצפון למקרה שמשמרות המהפכה וחיזבאללה אכן ייכנסו למערכה.
מאת מאיר ג'ורנו ומתי כהן
במועד שאיננו ידוע לנו, פנה הרמטכ"ל לראש הממשלה (איננו יודעים אם מדובר בתקופת הרצי הלוי או בתקופת אביב כוכבי, ולפיכך איננו יודעים מי היה אז ראש הממשלה); הרמטכ"ל ציטט לראש הממשלה ניתוח צבאי של אגף המבצעים, לפיו נדרשים 18 גדודים כדי לאבטח את הגדר ואת היישובים בעוטף עזה. בהתאם לניתוח הזה של אג"מ, הרמטכ"ל דרש מראש הממשלה, שממשלת ישראל תעמיד לצה"ל תקציב מיוחד לגיוס של 18 גדודים לאבטחת העוטף והישובים. אנחנו יודעים כי ראש הממשלה נתניהו הוא אשר השיב לפנייה של הרמטכ"ל, ככל הנראה אחרי שרב אלוף הרצי הלוי כבר נכנס לתפקידו וביקש עדכון מראש הממשלה נתניהו לגבי הטיפול בדרישת צה"ל. רוה"מ נתניהו השיב לרב אלוף הרצי הלוי, כי אגף המודיעין (אמ"ן) אמר לו שלא צפויה התקפה רחבה בעוטף, ולכל היותר יהיה ניסיון של קומץ מחבלים לחדור לישראל, ולכך לא נדרש כוח גדול. בנימין נתניהו דחה את דרישת הרמטכ"ל והודיע לרב אלוף הרצי הלוי, שבעקבות דברי אמ"ן הממשלה לא תאשר תקציב ל-18 הגדודים הנדרשים על ידי צה"ל.
מדוע הסכים ראש הממשלה לפיצול של השיח עם צה"ל בין אג"מ לבין אמ"ן?
מדוע קיים אמ"ן תקשורת עצמאית עם ראש הממשלה, מעל ראשו של הרמטכ"ל הרצי הלוי?
האם ראש הממשלה נהג בצה"ל בהתאם לדפוסי ההתנהגות הפוליטיים המוכרים שלו – "הפרד ומשול" – והפריד בין אגף המבצעים לבין אגף המודיעין?
מי היה ראש הממשלה אשר קיבל מהרמטכ"ל את הדרישה המקורית של אג"מ?
על השאלות הללו ונוספות תצטרך להשיב ועדת החקירה הממלכתית, אם ממשלת ישראל לא תצליח לסכל את כינונה.
בבוקר ההתקפה, התקיימה שיחה בין הרמטכ"ל הלוי לבין ראש הממשלה נתניהו. בלב השיחה הזאת עמד החשש המשותף כי מדובר בהתקפה סימולטנית מדרום ומצפון. שני האישים החליטו כנראה בתמימות דעים כי אין לשלוח מיידית כוחות לדרום, כדי שאם חיזבאללה ומשמרות המהפכה יתקפו בצפון, יוכל צה"ל לסכל את המתקפה. זאת הסיבה כי כוחות מרוכזים של צה"ל לא נשלחו במשך שעות ארוכות לדרום, ונשארו בכוננות באזור המרכז למקרה שראש הממשלה והרמטכ"ל יורו להם לעלות צפונה. איננו יודעים אם חלק כלשהו מהכוחות הללו אף קיבל פקודה לעלות מיד אחרי השיחה האמורה לצפון, או שכל הכוח לרבות כלי טיס שלא השתתפו ב"הדממה" – המתין לפקודה שתבוא אחרי הדיונים הממושכים שהתקיימו באותו בוקר בקריה.
חדשות יום ראשון
מכתבים למערכת letter to th e editor readers@tipp.co.il