www.tipp.co.il

15.05.2022

עיתון בין אויבים

A newspaper among enemies

עבאס סולל דרך לראש ממשלה ערבי ראשון: איך יגיבו הממסדים היהודיים הא-פוליטיים

"ישראל היא מדינה יהודית, והיא תישאר מדינה יהודית" אמר השבוע מנסור עבאס, והסיר בכך את המכשול הגבוה ביותר להתמודדות עתידית של ישראלי ערבי על הבית ברחוב בלפור. שהרי ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, ואם היותה יהודית מקבלת את האישור היסודי של מועמד ערבי, הדמוקרטיה והשוויון מחייבים את הציבור ומערכותיו הפוליטיים והא פוליטיים לקבל ראש ממשלה ערבי אם יזכה בבחירות חוקיות ותקינות.

השאלה במקרה כזה היא איך יגיבו הממסדים היהודיים הגדולים הא פוליטיים למשל הצבא וזרועות הביטחון, לכניסה של ישראלי ערבי למשרד ראש הממשלה? האם חובתם היסודית להגן על המדינה היהודית, תקים בתוכם התנגדות חוקתית או התנגדות שהיא בטיעונים חוקתיים אם לדייק שכן לישראל אין חוקה, לבחירת ערבי לראש ממשלה. והאם הממסדים האלה יפעלו כדי למנוע את המהלך?

החשש העיקרי יהיה כנראה מפני דברים שאמר למשל בעבר אחמד טיבי, לפיהם אם יהיה ראש ממשלה ערבי לא תהיה כאן מדינה יהודית ודמוקרטית, אלא מדינה שוויונית ודמוקרטית. את הדברים אמר טיבי לפני ארבע שנים, בהקשר של מדינה אחת לשני עמים, ולא בהקשר של שתי מדינות לשני עמים, אבל הם מביעים את הדרישה העמוקה היסודית שרווחת בציבור הערבי לפיה ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה, ולא מדינה יהודית, וזוהי השקפה שמנוגדת ליסודות החוקתיים של ישראל כפי שהם מופיעים במגילת העצמאות.

عباس يمهد الطريق لأول رئيس وزراء عربي: كيف سيكون رد فعل المؤسسات اليهودية غير السياسية

وقال منصور عباس هذا الأسبوع إن "إسرائيل دولة يهودية وستبقى دولة يهودية", مما أزال أكبر عقبة أمام المواجهة المستقبلية لعربي إسرائيلي على منزل في شارع بلفور. بعد كل شيء, إسرائيل هي دولة يهودية وديمقراطية , وإذا كانت يهودية تحصل على الموافقة الأساسية لمرشح عربي, فإن الديمقراطية والمساواة تلزم الجمهور وأنظمته السياسية والسياسية بقبول رئيس وزراء عربي إذا فاز في انتخابات قانونية وسليمة.

السؤال في مثل هذه الحالة هو كيف سترد المؤسسات اليهودية الكبيرة غير السياسية, مثل الجيش وقوات الأمن, على دخول عربي إسرائيلي إلى مكتب رئيس الوزراء؟ هل سيؤسس واجبهم الأساسي في حماية الدولة اليهودية داخلهم معارضة دستورية أو معارضة تكون في الحجج الدستورية دقيقة لأن إسرائيل ليس لديها دستو، لانتخاب رئيس وزراء عربي. وهل تعمل هذه المؤسسات على منع هذه الخطوة؟

ربما يكون الشغل الشاغل بسبب ما قاله أحمد الطيبي في الماضي، على سبيل المثال، الذي ينص على أنه إذا كان هناك رئيس وزراء عربي، فلن تكون هناك دولة يهودية وديمقراطية هنا، بل دولة متساوية وديمقراطية. قال الطيبي هذا قبل أربع سنوات، في سياق دولة واحدة لشعبين، وليس في سياق دولتين لشعبين، لكنهم يعبرون عن المطلب الأساسي العميق السائد لدى الجمهور العربي بأن تكون إسرائيل دولة من كل دوله. مواطنون وليس دولة يهودية .. دولة إسرائيل كما تظهر في إعلان الاستقلال.